Publiceringsdatum:
Vi berättar att satsningar på Burlövs skolor ger goda resultat
I Burlövs kommun blir elevernas resultat bättre och bättre. Till exempel visar den senaste mätningen av elevernas meritvärden att resultaten i sjätte klass är de bästa sedan mätningarna startade 2018 och även niondeklassarnas gymnasiebehörighet har ökat och är nu över rikssnittet.
Bakom framgångarna ligger medvetna satsningar som bland annat innefattar ett särskilt kvalitetsteam, deltagande i forskningsprogrammet IFOUS (innovation, forskning och utveckling i skola och förskola) samt initiativet Burlöv Bygger Utmärkt Undervisning. I kommunen arbetar vi med att stärka elevernas samarbetsförmåga och sociala färdigheter genom arbete i grupper med gemensamt ansvar. Där får eleverna olika roller och ansvar, vilket hjälper dem att lära sig kommunicera, lösa problem och tänka över sitt eget och andras arbete.
Nya metoder på vetenskaplig grund
Burlövs skolor har inom ramen för initiativet "Burlöv Bygger Utmärkt Undervisning" skapat en gemensam utvecklingsmodell för att stärka både elever och lärare. Genom att delta i forskningsprogrammet IFOUS har skolorna arbetat fram en metodik som fokuserar på att anpassa undervisningen efter individuella elevbehov, vilket har gett hela klassen bättre förutsättningar att nå målen.
Det handlar bland annat om att synliggöra linjen mellan undervisning och betygsättning. Vi har pratat lärmiljöer och att anpassa dessa efter elevernas behov och att strukturera undervisningen så att eleverna får bästa möjliga förutsättningar att lära, säger Susanne Kristensen, Vårboskolans rektor.
De tre viktigaste faktorerna som haft störst påverkan på elevernas resultat:
Lärare vässar sin kompetens i samtalsgrupper tillsammans med kollegor
Det viktiga är att fokusera på undervisningen och prata om den med ett gemensamt språk. Varenda lärare i kommunen ska resonera kring sin undervisning och genom att göra det utvecklar de också sina färdigheter i att undervisa. De blir ännu skickligare lärare och det är också det som gör att eleverna höjer sina betyg.
Texter och läsning
Det har jobbats successivt och medvetet kring hur man kan hjälpa eleverna att ta till sig en text. Högstadiet är mycket textbaserat och man har inte bara involverat svensklärarna, utan alla lärare har fått jobba systematiskt med läsning och texter.
Regelbundet analysera data och återkoppla
Man har också tittat väldigt mycket på vilken data som finns kring elevernas måluppfyllelse. Genom att analysera och bryta ner i betygskriterier har man arbetat fram ett system som man sedan följer upp var sjätte till åttonde vecka.
Företagsamma Bulöv - vi berättar...
"Företagsamma Burlöv - vi berättar" är en ny och återkommande serie med olika ämnen på artiklar som vi ser är intressanta för företagare. På ett enkelt sätt berättar vi om delar av det arbete som vi bedriver tillsammans för ett bättre företagsklimat.
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: