Publiceringsdatum:
App i mobilen stärker språket och underlättar vägen till arbete

Burlövs kommun har infört ett nytt verktyg för att hjälpa personer som deltar i kommunens arbetsmarknadsinsatser att förbättra sin svenska och komma ut på arbetsmarknaden. Verktyget heter Lingio och är en språkkurs som är uppbyggd som ett spel. Initiativet kom från två medarbetare som ansökte om och blev beviljade innovationsanslag på 100 000 kr.
Lingio är en app som riktar sig till personer som redan är anställda inom olika yrken så att de kan lära sig och förbättra sin yrkessvenska direkt i mobilen. I Burlövs kommun använder vi det just nu för att hjälpa personer som uppbär försörjningsstöd, att förbättra sin svenska och öka möjligheterna till arbete. Kommunen ser också över möjligheten att även anställda inom äldreomsorgen ska kunna få ta del av verktyget för att utveckla sin svenska.
Belöningsbaserad språkträning
Det ska vara roligt att lära sig, därför är utbildningsmaterialet utformat som ett spel och ger användaren poäng och belöningar när de klarar av olika avsnitt. Efter avslutad kurs får deltagaren ett diplom. Kommunen har mellan 30 och 33 kurser som deltagarna får använda sig av under året. För närvarande är det tio personer som använder Lingio och två av dem är inne på andra omgången av kursen. Några av deltagarna kombinerar kursen med arbete.
– Vi ser Lingio som ett alternativ till andra kurser som kräver att deltagarna är på plats. Mobilen har du ju nästan alltid med dig så du kan ofta avsätta 5–10 minuter varje dag för att träna, filma och ta bilder som appen sedan översätter till ditt modersmål och sedan till svenska. Vi ser att appen är lättillgänglig och rolig att använda, säger arbetsmarknadssekreterare Agneta Simonsson och socialsekreterare Zana Mamic Qvick.
Innovationsanslag
Initiativet till att köpa in Lingio och använda det i verksamheten kommer från två av kommunens anställda, De ansökte om innovationsanslag och beviljades 100 000 kr för att köpa in och testa verktyget.
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: