Burlövs kommun

Publiceringsdatum:

Digital post från kommunen för snabbare och säkrare service

Äldre kvinna som tittar på läsplatta

Arbete pågår för att ställa om kommunens posthantering till digital post. Det vill säga att du som medborgare får information från kommunen i en digital brev­låda. Många har redan valt det, men vi önskar att fler gör det för att kunna ge snabbare service!

Det här är fördelarna

Det är snabbt, säkert och miljövänligt! Med digital post får du fakturor, information

eller beskedet så snart vi är färdiga med ditt ärende. Med papperspost kan det ta upp till en vecka innan du får informationen. Post kan komma bort på vägen. Det är hållbart och vi minskar kostnader med digital post och e-tjänster. Ett av våra bästa exempel är när medborgare skulle få tillbaka pengar. Beskedet skickades med digital post och fyra minuter senare hade första medborgaren lämnat uppgifter så vi kunde ordna med utbetalningen. Med papperspost skulle denna hantering tagit flera veckor. Du får helt enkelt bättre service med digital post! Du behöver inte leta efter papper, du har alltid informationen tillgänglig digitalt, oavsett om du här hemma eller någon annanstans.

Så fungerar det med en digital brevlåda

Myndigheten för digital förvaltning har bra information för dig som vill lära dig mer och prova! På deras webbplats www.digg.se kan du läsa mer om digital brevlåda Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Allt går inte att skicka med digital post

Det finns post som kommer att skickas med papper även framöver. Elevers betyg är ett sådant exempel. Det finns system eller lagstiftning som inte stödjer digital hantering av alla typer av ärenden och dokument ännu. Vår målsättning är att allt mer post ska hamna i våra medborgares digitala brevlådor.

Senast uppdaterad: