Burlövs kommun

Publiceringsdatum: 2020-10-20

Måltidspedagogik i förskolan ska få barnen äta mer grönt

Tre kvinnor i ett storkök som ler och skrattar

Från vänster: Förskollärarna Nadezda Sipcic och Alla Faqiri samt Caroline Persson som är köksbiträde/kock. Fotograferat i köket på Havrens förskola i Arlöv.

Under hösten kommer två förskolor, en i Arlöv och en i Åkarp, få prova på nya sätt att förhålla sig till mat. Genom att använda sig av alla sina sinnen och bland annat smaka, lukta och känna på maten är tanken att barnen lättare ska ta till sig mer grön och nyttig mat, vilket är bra för både hälsan och miljön.

Många barn går i förskolan och äter merparten av sina vardagsmåltider där.

– Vårdnadshavarna lämnar sina barn på förskolan och ger oss därmed förtroendet att vara med och skapa goda matvanor hos dem. Därför är det viktigt att vi lägger den här grunden redan i förskolan, säger Pia Ekström som är rektor på Havrens förskola i Arlöv. Tanken är att barnen ska ta den nya kunskapen med sig vidare hem till syskon och föräldrar och det är vår förhoppning att barnen kommer att lära föräldrarna.

Bra språkträning med maten

Att arbeta med mat och låta barnen känna, titta, lyssna, dofta och smaka på maten och få dem till att beskriva det som de upplever är också väldigt bra språkträning, säger en av pedagogerna.


– Vi utvecklar ju barnens språk när vi tillsammans pratar kring olika råvaror som de håller i sina händer.

Bra för hälsan och miljön med mer varierad kost

Elin Rigo arbetar som måltidsutvecklare och är en av drivkrafterna bakom projektet. Hon tycker att barn behöver prova på många olika sorters livsmedel under sin uppväxt för att kunna bli hållbara individer som vuxna.


Sedan tidigare är det populärt på förskolorna med till exempel oliver, majs, gurka och även pizzasallad. Med den nya pedagogiken hoppas Elin att även baljväxter, rotfrukter och andra grönsaker kan hamna på listan över den populäraste maten.


– Det skulle i så fall även vara bra för miljön eftersom ett bra sätt att minska utsläppen av växthusgaser från livsmedelsindustrin är att öka andelen frukt och grönt som vi äter och samtidigt minska konsumtionen av kött. Ur det perspektivet blir den nya pedagogiken även miljövänlig, säger Elin.

Leker med smaker

Måltidspedagogiken heter Sapere, vilket är latin och betyder ”att smaka” och ”att kunna”. Genom att känna, titta, lyssna, dofta och smaka är grundtanken att alla, oavsett ålder, har rätt till sin smak. Det finns inga rätt eller fel och alla ska ha rätt att inte prova. Pedagogiken sker helt på barnens villkor och det är viktigt att det blir lustfyllt och skapar nyfikenhet– då blir det mer levande! Och barnen gillar det nya greppet kring deras måltider.


– Nu leker vi med smaker! utbrister de när det är dags för lunch.

Måltidspedagogik

Måltidspedagogik handlar om att integrera mat och måltid i den pedagogiska verksamheten. Måltidspedagogik är ett förhållningssätt som grundar sig i såväl mat- och måltidskunskap och pedagogik som läroplanen för förskola och grundskola samt de nationella folkhälso- och miljömålen.

Senast uppdaterad:
2020-10-20