Burlövs kommun

Publiceringsdatum:

Medborgarservice firar 10 år!

Fem kvinnor framför träd i höstfärger

Den 17 november 2014 öppnade Medborgarservice efter att Burlövs politiker fattat beslut 2013 om att gå ifrån en kommunal traditionell växelfunktion. Politikernas målsättning var att införa en kundtjänst med en förbättrad servicenivå för kommunens medborgare. Förväntade effekter och mål var ökad tillgänglighet och snabbare service.

”En väg in”  för de som önskar kontakt med kommunen var målet .

Ett nytt sätt att arbeta med service infördes

Personal internrekryterades från de olika förvaltningarna för att kunna arbeta i kommunens nya kundtjänst. Fem personer utbildades på kort tid för att kunna svara på frågor och hantera de vanligast förekommande ärendena som medborgare, företagare och besökare har till Burlövs kommun. Ändamålsenlig reception med arbetsplatser, tekniska lösningar och system förbereddes för att ge bästa service.

Medborgarservcie - vårt uppdrag

För att tydliggöra uppdraget fick Burlövs kundtjänst namnet Medborgarservice. Oavsett om kommunen kontaktas via besök, telefon, e-post, sociala medier eller e-tjänster finns Medborgarservice främst för medborgarna i Burlövs kommun. Medborgarservice bildade avdelning med kommunikatörerna, och båda funktionerna ansvarar tillsammans för att medborgare ska vara välinformerade och snabbt och enkelt ska få svar på vad som händer i kommunen eller hur en fråga ska lösas.

 

- Mycket är sig likt ännu idag! Tillsammans med många kollegor inom förvaltningarna jobbar vi fortfarande för att hjälpa och ge service till dem som söker kontakt med kommunen, säger Elisabeth Marcusson, kommunikationschef i Burlöv sedan 2016.

- Jag var inte med vid bildandet, men sedan kommunen startade Medborgarservice strävar vi mot att bli bättre genom att utveckla vårt uppdrag, som alltid varit att sätta medborgarna främst, vara tillgängliga och ge just den service som medborgarna förväntar. En trygghet genom åren har varit förtroendet och mandatet från Burlövs politiker, att vi har ett så tydligt uppdrag.

En del av attraktiva och tillgängliga Burlöv

Medborgarservice välkomnar frågor om och synpunkter på kommunens tjänster och service och vet du inte vem du ska prata med för att få din fråga löst, då vet oftast Medborgarservice det!

 

Det är ett ständigt informationsflöde och samarbete mellan kollegorna som skapar framgång. Är det rätt information på webben och i sociala medier, fungerar kommunens e-tjänster, hur går det med matleveransen, varför har du fått en faktura och hur får du som medborgare tag rätt person för sitt ärende? Är det något som inte fungerar, så kan vi uppmärksamma kollegor på det.

Öppet Hus den 28 november 15.00 - 17.00

Vi firar att det är 10 år sedan Medborgarservice invigdes i Burlövs kommun. Medborgarhuset är smyckat inför advent, titta in i Stora sessionssalen, där politikerna har möten och fattar beslut när det är kommunfullmäktige. Vi bjuder på fika i entréhallen och du kan hämta en liten gåva. Sist men inte minst, träffa oss som arbetar i Medborgarservice! Varmt välkommen!

Fakta

Årligen besvaras cirka 20 000 telefonsamtal, 8 000 e-postmeddelanden och 1 000 synpunkter och frågor via e-tjänster. Vidare ansvarar Medborgarservice för privatpersoners lokalbokningar, förbereder borgerliga vigslar, ersätter förlorade busskort och bistår i ritningsutlämningar och mycket mer som bidrar till tillgängliga Burlöv och hög servicegrad till kommunens medborgare.

 

Fem personer arbetar i Medborgarservice som kommunvägledare.
En viktig fråga för kommunen är tillgänglighet. Vanliga arbetsveckor har vi öppet måndag – fredag 08.00 – 16.30 och under samma tid kan du alltid ringa till oss.
Vill du hellre kontakta oss vid e-tjänst eller e-post när det passar dig så är våra riktlinjer att du ska få svar inom två arbetsdagar och få bekräftelse på att vi jobbar med ditt ärende.

Våra framgångsfaktorer är

  • att vi har nära kontakt med verksamheterna som får flest frågor och synpunkter, så som förskola, kultur och fritid, tekniska avdelningen, vård och omsorg.
  • att vi följer statistik och gör mätningar för att veta att vi uppfyller våra mål och kan utveckla kommunens service för ökad nöjdhet.
  • att vi tillsammans håller varandra väl informerade om allt som händer och ser alltid till medborgarens bästa.

Senast uppdaterad: