Burlövs kommun

Publiceringsdatum:

Möjlighet att skjuta upp betalning av fakturor i tre månader för barn- och äldreomsorg samt miljö och bygg

Glada barn i förskoleålder med färgglada klossar i bakgrunden. Bilden är tagen uppifrån.

Den senaste tidens höga räntor, elpriser och bränslekostnader har tagit hårt på många svenskars ekonomi. För att underlätta situationen för burlövsborna ska det bli möjligt att skjuta upp inbetalningen av avgifter för barnomsorg, omvårdnad i särskilt och ordinärt boende samt miljö och bygg i tre månader. Det har politikerna beslutat.

Burlövsborna ska inte behöva välja mellan elräkningen, avgiften till förskola/fritids eller för hemvården. Med tre månaders anstånd får kommuninvånarna möjlighet att planera och anpassa sin ekonomi i väntan på utbetalningen av regeringens elstöd, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Vestering (M).

Möjligheten att ansöka anstånd om betalning gäller för fakturor avseende

  • barnomsorg
  • omvårdnad i särskilt och ordinärt boende
  • miljö och bygg (bygglov, bygganmälan, sotning med mera)

Så här gör du för att ansöka om anstånd

Det är möjligt att ansöka om betalningsanstånd för fakturor med fakturadatum mellan den 2 februari 2023 och 30 juni 2023. Alla som ansöker om betalningsanstånd kommer att få anstånd beviljat med tre (3) månader från fakturans förfallodatum, förutsatt att fakturan inte har gått till Inkasso. Gör så här om du vill ansöka om betalningsanstånd:

  • Kontakta kommunen på telefonnummer:
  • 040-625 62 94 (barnomsorg, miljö och bygg)
  • 040-625 64 82 (omvårdnad i särskilt och ordinärt boende)
  • Ha din faktura nära till hands!


Observera att du måste ansöka om anstånd innan fakturan har hamnat hos inkasso.

Information i följebrev till fakturorna

Kommunen kommer att skicka med ett följebrev till fakturor där det finns möjlighet att söka anstånd. I följebrevet finns information om hur du går tillväga för att ansöka om betalningsanstånd.

Senast uppdaterad: