Burlövs kommun

Publiceringsdatum:

Organisatoriska förändringar för mer sammanhängande hantering av samhällsbyggnadsfrågor

Byggarbetsplats med nästan färdigt hus i bakgrunden med stor lyftkran som pekar ut i skyn.

För att åstadkomma en mer sammanhängande hantering av samhällsbyggnadsfrågor kommer tillväxtavdelningen, tekniska avdelningen och miljö- och byggavdelningen slås ihop till en ny förvaltning – samhällsbyggnadsförvaltningen. Även en ny politisk nämnd bildas, samhällsbyggnadsnämnden, som kommer att ansvara för arbetet i den nya förvaltningen.

Med utgångspunkt i en politisk vision om att samla ansvaret för samhällsbyggnadsfrågorna inom en och samma politiska nämnd för att på så sätt skapa förutsättningar för en mer sammanhållen samhällsbyggnadsprocess genomfördes en utredning. Den externa utredarens rekommendationer var bland annat att tillsätta en chef med övergripande ansvar för samhällsbyggnadsfrågorna för att uppnå en förbättrad styrning, ledning, utveckling och samordning av samhällsbyggnadsfrågorna.

Tydligare processer

En samhällsbyggnadsnämnd som samlar nära besläktade verksamheter och ansvarar för hela processen från planeringsstadiet till genomförandet kommer bidra till ökad tydlighet för såväl kommuninvånare som förtroendevalda. En sammanhållen samhällsbyggnadsförvaltning med tydlig gemensam inriktning ger också en samlad företrädare för kommunen gentemot externa parter.

Jävsnämnd inrättas för bibehållen rättssäkerhet

Kommunen slår ihop kommunstyrelsens planutskott och kommunstyrelsens tekniska utskott med nuvarande miljö- och byggnämnden och bildar samhällsbyggnadsnämnden. Kommunen inrättar också en jävsnämnd för de ärenden inom miljö- och byggområdet där kommunen själv är föremål för myndighetsutövningen ska kunna hanteras på ett rättssäkert sätt.

 

Organisationsförändringarna träder i kraft den 1 september 2024.

Senast uppdaterad: