Burlövs kommun

Kris­meddelande


  • Spara på vattnet! Fortsatt risk för vattenbrist.


    Vi befinner oss i ett allvarligt läge för dricksvattnet i västra Skåne då vattennivåerna i dricksvattentäkterna är mycket låga på grund av två nederbördsfattiga höst-vinter-vår-säsonger. Eftersom Sydv...

Publiceringsdatum:

Nya buss 178 gör det enklare att åka till Stora Bernstorp

En gul buss som kör på en landsväg

En ny busslinje – linje 178 – kommer att börja trafikera Burlövs kommun med start den 16 augusti 2026. Satsningen är ett resultat av ett avtal mellan kommunen och Skånetrafiken, som sträcker sig fram till december 2027, med möjlighet för förlängning även under 2028.

Den nya linjen, som länge varit efterfrågad av många, kommer att utgå från Burlöv station. Bussen planeras att gå en gång i timmen på vardagar, med utökad turtäthet till var 30:e minut under rusningstid. På helgerna kommer linjen att trafikeras med tolv turer i varje riktning per dag.

 

Nils Holmqvist (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, berättar om satsningen:

– Det här är en efterlängtad linje för många Burlövsbor och ett viktigt steg i att förbättra tillgängligheten i kommunen. Samtidigt är det inte en slutpunkt. Vi fortsätter dialogen med Skånetrafiken för att utveckla kollektivtrafiken ytterligare och nå ännu fler medborgare framöver.

 

Från Burlöv station fortsätter linje 178 via hållplatserna Elisetorpsvägen, Kyrkogatan och Kontorsvägen innan den kör ett varv genom Stora Bernstorp. Där stannar den vid Vassvägen, Stora Bernstorp och Santessons väg, innan den återvänder via Kontorsvägen.

 

– Med linje 178 får vi en bättre anslutning mellan centrala Burlöv och Stora Bernstorp, säger Albin Carlsson, trafikplanerare i Burlövs kommun. Det minskar bilberoendet och öppnar upp för fler hållbara resvanor i vår kommun.

Senast uppdaterad: