Burlövs kommun

Publiceringsdatum:

Så lyftes sjätteklassarnas meritvärden i Burlöv

En grupp barn som sitter vid ett bord i ett klassrum

Den senaste mätningen av elevernas meritvärden i Burlövs kommun visar på goda resultat. Elevernas meritvärden i sjätte klass är de bästa sedan mätningarna startade 2018. Vad är det då som ligger bakom de framgångsrika prestationerna? Svenshögskolans rektor Pia Tullgren och Tågarpskolans rektor Inger Ljungbro Bengtsson berättar om arbetet.

De båda rektorerna har under en längre tid arbetat systematiskt med både studiero och elevernas lärande, vilket lett till en tydlig förbättring i meritvärdena.

Läraren viktigaste framgångsfaktorn

En viktig framgångsfaktor är lärarnas intensiva arbete med att motivera eleverna och skapa en miljö som är präglad av positivt bemötande och en tydligt lärarledd undervisning. Nyckelkompetensen är lärarens förmåga att utforma sin undervisning utifrån de behov som eleverna har. I detta ingår att förklara målen för eleverna så att de förstår hur de blir bedömda. Alla som arbetar på skolan fokuserar särskilt på att skapa en god studiero och med tydliga språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Det är ett långsiktigt arbete att organisera för skolframgång som kräver mycket samordning och samarbete, där våra skickliga lärare är den absolut viktigaste framgångsfaktorn.

Noggranna analyser för att identifiera kunskapsluckor

För att kunna ge eleverna de bästa förutsättningarna att nå sina kunskapsmål identifierar lärarna områden i olika skolämnen där eleverna behöver extra stöd och arbetar sedan intensivt med dessa. Samtidigt får eleverna tydliga lärandemål på lektionerna och uppföljning av sina prestationer. Lärare, speciallärare, elevhälsoteam och rektor arbetar återkommande med analyser av både enskilda elevers och klassens behov. Samtliga skolor har även avsatt tid för att diskutera hur man kan utveckla undervisningen, vilket också bidrar till en starkare lärarkår.

Satsning på individuellt stöd och nära kontakt med vårdnadshavare

Skolorna satsar även stort på att ge eleverna olika typer av stödinsatser som till exempel extra anpassningar och åtgärdsprogram. Många elever har fått extra simtid på badhuset för att uppnå godkänt betyg i idrott, samt extra undervisningstid både under terminerna och på skolloven. Skolorna har också nära kontakt med vårdnadshavare för att säkerställa att elever som är i behov av stöd verkligen tar del av de resurser som erbjuds.

Senast uppdaterad: