- Startsida
- » Förskola & skola
- » Grundskola
- » Nyanlända och flerspråkigas lärande
- » Translanguaging Vårboskolan
- » I klassrummet teori och praktik i samspel
- » Designprocess + transspråkande =teknik på riktigt
Designprocess + transspråkande =teknik på riktigt
Kinda Jedsson, tekniklärare på högstadiet, har samarbetat med Johan Lind från Burlövs kommuns kvalitetsteam.
De har upptäckt att i många fall när elever börjar i årskurs 7 har många en föreställning om att teknikämnet enbart handlar om att bygga saker. Med andra ord, ett praktiskt ämne utan teoretiska inslag. Det kan vara så att fokus på praktiskt arbete har varit stort under elevernas tidigare kontakt med teknikämnet. Johan och Kinda menar att föreställningen tyvärr är seglivad och ibland svår att förändra. Här berättar de om ett undervisnings- projekt i årskurs 8 för att stötta utveckling av språk hos elever med olika modersmål.
Designprocess + transspråkande = teknik på riktigt del 1 Pdf, 205.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Designprocess + transspråkande = teknik på riktigt del 2 Pdf, 132.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss
Nyanlända och flerspråkiga elevers lärande
Sandra Pilemalm
Utbildningsförvaltningen
Telefon 076–137 74 22
E-post: sandra.pilemalm@burlov.se
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: