- Startsida
- » Kommun & politik
- » Så arbetar vi med...
- » Kris och krishantering
Kris och krishantering

Kommunen har ett omfattande ansvar för allmänheten och omgivningen vid olägenheter och skadehantering vid en kris. Kommunen ska också skydda kommunens egendom och personal vid en kris. Det innebär att vi hela tiden måste arbeta aktivt med, krishantering och säkerhetsarbete, bland annat genom att inventera, analysera och hantera risker i kommunen.
På dessa sidor kan du läsa om Burlövs kommuns arbete med säkerhet inför en kris och under kris.
Tre perspektiv i krisarbetet
Före perspektivet
Innan krisen, olyckan eller skadan inträffar är det viktigt att försöka ta reda på vilka risker vi kan komma att utsättas för. Beroende av riskens allvarlighetsgrad kan därefter en eller flera åtgärder behöva vidtas. Vissa risker kan accepteras och vissa risker kan vara svåra att helt arbeta bort. Det betyder att olyckor och skador av olika slag alltid kommer att inträffa.
Under perspektivet
Om krisen och olyckan ändå inträffar är det viktigt att hantera den på rätt sätt. I Burlövs kommun bedrivs t. ex. ett aktivt krishanteringsarbete för att kunna hantera en kris när den inträffar.
Efter perspektivet
När det akuta skedet av händelsen är över är det viktigt att ha rutiner för att återgå till normalt läge. Det är också viktigt att ta lärdom av det inträffade, bl.a. genom att dokumentera, utvärdera och följa upp krisen eller olyckan.
Om krisen eller kriget kommer
Ny version av broschyren "Om krisen eller kriget kommer" har skickats ut i november 2024 till alla hushåll i Sverige av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Du kan ladda ner den på webbplatsen www.msb.se, se länk nedan.

Kontakta oss
Medborgarservice - den enkla vägen till Burlövs kommun!
Kontakta oss
Telefon 040-625 60 00
E-tjänst Kontakt Burlöv » Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öppettider
Måndag – fredag 08.00 – 16.30
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: