När en person avlider ska en bouppteckning eller en dödsboanmälan göras. Som dödsbodelägare kan du ansöka om att kommunen gör en dödsboanmälan. Du kan även ansöka om bistånd till begravningskostnaden om det inte finns tillräckligt med pengar i dödsboet.
När någon avlider måste dödsbodelägarna gå igenom och redovisa den avlidne personens ekonomi. Det kallas bouppteckning och den skickas till Skatteverket. Dödsbodelägare är efterlevande make/maka, sambo eller registrerad partner samt legala arvingar eller universell testamentstagare.
Du kan göra bouppteckningen själv eller anlita jurist eller begravningsbyrå. Bouppteckningsblankett och mer information kan beställas hos Skatteverket.
I vissa fall kan Burlövs kommun göra en dödsboanmälan. Det är en enklare form av bouppteckning som görs utan kostnad. En dödsboanmälan kan göras under förutsättning att:
När ansökan om dödsboanmälan lämnats in utreder kommunen om det finns förutsättningarna för att kunna upprätta dödsboanmälan eller inte. Dödsboanmälan bör göras inom två månader efter dödsfallet.
Om den avlidne helt eller delvis saknar tillgångar kan dödsboet ansöka om ekonomiskt bistånd till kostnader för begravning och gravsten enligt riktvärde. Kostnader för transport av den avlidne till och från annat land ingår inte i biståndet.
Kontakta kommunens dödsbohandläggare för att ansöka om dödsboanmälan och/eller ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Dödsbohandläggaren nås via Medborgarservice.
Telefon 040-625 60 00
E-tjänst Kontakt Burlöv » Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öppettider
Måndag – fredag 08.00 – 16.30
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: